Zoekmachineoptimalisatie

  • Inleiding

  • On-page

  • Off-page / Linkbuilding

SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het houdt in dat we jouw website op alle aspecten optimaliseren voor zoekmachines zoals Google en Bing, zodat de websitepagina’s zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen. Dit leidt tot meer traffic (lees bezoekers) naar jouw website die we vervolgens kunnen converteren naar een business lead of aankoop.

Tegenwoordig worden de meeste website redelijk goed geïndexeerd, met als gevolg dat ook jouw website waarschijnlijk bovenaan staat voor unieke termen zoals je bedrijfsnaam en eventuele product- en dienstnamen. Dit betekent dat (potentiële) klanten die jouw organisatie al kennen geen problemen zullen hebben met het vinden van jouw website. Echter, veel potentiële klanten kennen jouw bedrijfsnaam en producten nog niet. Door de website te optimaliseren voor zoekmachines met generieke termen die betrekking hebben op jouw branche, kunnen we deze prospecten naar je website trekken om jouw klantenbestand uit te breiden.

Het voordeel van SEO (ten opzichte van SEA) is dat zodra de website eenmaal geoptimaliseerd is, de kosten per geconverteerde bezoeker relatief laag zijn, omdat je niet betaald voor organische (lees gratis) zoekresultaten in Google en Bing. Het vergt echter wel een goed doordachte aanpak waarbij we zowel technisch, inhoudelijk, en zeker ook wat betreft linkbuilding een winnende strategie opzetten en deze vervolgens consequent uitvoeren.

Ik maak een onderscheid tussen on-page en off-page factoren. Onder de eerstgenoemde versta ik zowel technische als inhoudelijke factoren terwijl de laatstgenoemde zich beperkt tot linkbuilding.

Er zijn vele technische factoren die de positie van jouw webpagina’s in de zoekresultaten bepalen zoals een snelle laadtijd. Door gebruik te maken van Google’s tool genaamd PageSpeed Insights kunnen we de website analyseren op een aantal belangrijke punten die de laadtijd beïnvloeden, om vervolgens op basis van de uitkomsten verbeteringen aan te brengen. Je kunt hierbij denken aan het opschonen van de code, snellere caching door middel van een CDN, of zelfs de migratie naar een snellere, lokale server.

Wat betreft de code van de website valt er een hoop te winnen voor een nummer 1 positie in Google, zo zullen we de metatags “description”, “keywords”, “robots”, “revisit-after”, en “author” toepassen en invullen. Daarnaast is het belangrijk dat we ervoor zorgen dat elke pagina een canonical tag bevat om te voorkomen dat Google sommige pagina’s als duplicate content aanmerkt hetgeen een goede positie in de zoekresultaten significant tegenwerkt. Ook de language tag is van cruciaal belang omdat het de taal van de websitepagina aan de zoekmachine bekend maakt, dit helpt weer (tezamen met een lokale server) voor een goede positie in de organische zoekresultaten van jouw lokale markt. Met deze tag kunnen we zowel de taal als het land aanmerken, denk bijvoorbeeld aan Nederlands in Nederland of Nederlands in Curaçao. Hoe scherper we specificeren, hoe makkelijker we hoog in de zoekresultaten verschijnen.

Behalve metatags zijn er nog andere HTML5 tags die ik graag gebruik, zo heb ik bijvoorbeeld hele goede ervaring met het toepassen van de article tag, aside tag, en summary tag voor de teksten op de websitepagina. Samen met de “author” metatag geeft dit bij Google aan dat het om een informatieve tekst gaat, wat zij uiteraard hoger waarderen dan een commerciële tekst. Daarnaast zijn er nog andere HTML5 tags die van toepassing zijn op de content en meer specifiek de zoektermen waarop je gevonden wilt worden (oftewel keywords).

Het installeren van een SSL certificaat is tegenwoordig ook van belang voor een goede ranking, ook voor websites die bijvoorbeeld geen betalingstransacties (indirect) verwerken. Het zorgt ervoor dat de server waarop de website gehost wordt, geauthentiseerd kan worden. Daarnaast zorgt het voor een versleuteling van de website- en gebruikersdata die verzonden wordt tussen de server en de computer van jouw websitebezoeker. Dit is voor Google een indicatie dat er sprake is van een veilige omgeving en gebruikerservaring.

Een van mijn favorites die ook tot zoekmachineoptimalisatie reken is het toepassen van gestructureerde gegevens, ook wel Structured Data genoemd. Door de content op jouw website in de broncode te markeren met schema.org terminologie via extra code in het JSON-LD format, kunnen we Google uitgebreide content leveren voor opname in de zoekresultaten. Een regulier zoekresultaat in Google bestaat uit een blauwe link (de titel van de pagina) met de bijbehorende URL en een fragment (beschrijving van de pagina) eronder. Met gestructureerde gegevens kunnen we deze resultaten optimaliseren met sitelinks, broodkruimels, een bedrijfslogo, en zelfs een zoekfunctie voor jouw website. Daarnaast kunnen we de resultaten uitbreiden met grafische elementen zoals beoordelingssterren (hiervoor hoef je dus niet een betaalde provider te gebruiken voor gebruik van klantbeoordelingen!), miniatuurafbeeldingen zoals de productfoto van je website bijvoorbeeld, of een andere grafische aanvulling. Deze uitgebreide resultaten kunnen eventueel door Google in een carousel worden opgenomen. De lijst aan gestructureerde gegevens die toegepast kunnen worden is lang en bied ons vele mogelijkheden voor artikels, producten, evenementen, en zelfs vacatures. Ik zet dit graag voor je in, vooral omdat jouw concurrenten hier hoogstwaarschijnlijk (nog) niet gebruik van maken en je je dus duidelijk kunt onderscheiden van de rest. Het zal ongetwijfeld tot meer organische traffic naar je website leiden.

Minstens zo belangrijk als de technische factoren zijn de inhoudelijke factoren, oftewel de content. Onder de content verstaan we alle teksten, afbeeldingen, (social) video’s, en eventueel downloads zoals PDF’s. Belangrijk hierbij is dat we de zoekwoorden waarop de pagina’s gevonden dienen te worden, op de juiste manier in de content gebruikt worden. Voor het schrijven van teksten is een logische opbouw belangrijk, zodat Google tijdens het crawlen van jouw websitepagina een duidelijk indruk krijgt welke onderwerpen er behandelt worden. Een duidelijke opbouw bevat de page title tag (technisch), de H1-H4 title tags op de pagina, als ook andere style tags met de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Wat zeker ook niet mag ontbreken is het gebruik van de zoekwoorden in de URL van de pagina, en bij voorkeur zelfs in de domeinnaam. Van belang hierbij is overigens dat we de zoekwoorden met de optimale keyword density hierin verwerken. Tot slot bouwen we een solide internal linking opzet waarmee we van de onderwerpen en de daarbij behorende zoekwoorden op jouw websitepagina’s een mooi samenhangend geheel maken, hetgeen de indexering door Google bevordert en de content daarnaast kwalitatief beter maakt met een hogere positie in de zoekresultaten als gevolg.

Zodra de website geoptimaliseerd is voor alle on-page aspecten gaan we deze aanmelden bij Google via hun eigen webmaster tool genaamd Google Search Console. Deze tool stelt ons in staat om een sitemap en robots.txt bestand in te dienen zodat Google de website met al zijn pagina’s beter kan indexeren. Daarnaast biedt deze tool ons de mogelijkheid om data te analyseren waarmee we kunnen zien hoe de website presteert in Google. Zo worden er statistieken getoond die aangeven voor welke zoekwoorden jouw website in de zoekresultaten werd getoond, op welke positie, en hoe vaak er doorgeklikt is om naar je website te gaan. Andere belangrijke data heeft betrekking op eventuele technische fouten zoals de http statuscode Error 404 naar aanleiding van dode links op of naar je website. Dit is overigens ook een redelijke killer die een goede positionering nadelig kan beïnvloeden.

Als laatste kunnen we jouw website aanmelden via Google Mijn Bedrijf om een bedrijfsprofiel te maken die getoond wordt in de zoekresultaten. Dit is zeker voor lokale markten een must, en daarnaast neemt Google goede reviews mee als factor voor een goede positie in de zoekresultaten.

Minstens zo belangrijk als de on-page factoren zijn de off-page factoren, die zich min of meer laten samenvatten door linkbuilding.

De positie in Google’s en Bing’s zoekresultaten worden voornamelijk bepaald door hoe belangrijk Google jouw website en pagina’s acht te zijn voor de zoekopdracht die wordt uitgevoerd. Onder digital marketeers wordt hier vaak aan gerefereerd met de term Autoriteit, die zowel van toepassing is op het domein van je website als ook op het niveau van de individuele websitepagina’s. Behalve door de content op je website die door Google wordt geïndexeerd (voor een goede indexering zijn een aantal technische factoren weer van belang), wordt dit in grote mate bepaald door het aantal links dat er vanaf andere websites naar jouw website wordt verwezen. Belangrijk hierbij is de autoriteit die de verwijzende website zelf weer heeft, want zo redeneert Google (en ook Bing), als vele anderen jouw website belangrijk vinden dan zal dat wel zo zijn. Autoriteit wordt vaak aangeduid met de statistieken Domain Authority (DA) en Page Authority (PA), en alhoewel Google zelf geen page rankings meer openbaar maakt geven de DA en PA statistieken van betrouwbare tools wel degelijk een goede indicatie van hoe belangrijk Google jouw website en websitepagina’s acht en hoe dat jouw zoekresultaten beïnvloedt.

Linkbuilding is een van mijn onderscheidende krachten ten opzichte van andere digitale marketeers en SEO’ers. Sinds eind jaren 90 ben ik al bezig met SEO en ik heb gedurende al die jaren tot nu toe een mooi overzicht aan artikelwebsites en linkportals verzameld waarmee ik in korte tijd jouw website naar de top van de zoekresultaten kan katapulteren. We bouwen in korte tijd een mooi linkprofiel op en zullen deze daarna met regelmaat aanvullen met nieuwe links, zodat je ook daadwerkelijk aan de top blijft.

Wil je meer weten?

Download

  • Vul het formulier in om toegang te krijgen tot mijn gratis e-book.